17. deň

Zobudili sme sa do slnečného rána. Ten včerajší dáždik bol viac-menej posledný do konca výpravy. Po asfaltke sme prešli až do Kunešova. Za dedinou bol rázcestník s vtipným nápisom "pokračujte cez pole ku krížu približne 1km". Pole bola v skutočnosti rozľahlá lúka, skonštatovali sme že je ako stvorená na metalový open-air festival. Na nasledujúcom príjemnom a nenáročnom úseku okrajovo prechádzame cez Vtáčnik.

Pri KapucínochŠípkaCez pohorie Vtáčnik

Na kraji obce Sklené sme sa mali stretnúť s Luciou, ktorá sa dnes znovu pripája k výprave. Pred Skleným už pohrmievalo, nasledovala kratučká prehánka z tepla. Tú sme prečkali v kamennej pivničke na kraji Skleného, kde sme sa stretli s Luciou. Po hodine a pol cesty, najprv mokrými lúkami, potom lesom, sme sa dostali na lazy k pozamkýnaným chatkám v útrobách pohoria Žiar. Vzhľadom k tomu, že na terasách chatiek sú vhodné miesta na prespanie a na jednej z nich je dokonca rozkladací gauč, zostávame tu na noc. Je to naozaj pekné odľahlé miesto, neodmietol by som tu mať chatu. Rotložili sme oheň na varenie guláša, lenže...chýba voda. Studnička na mape síce zaznačená je, lenže až na Chrenovských lazoch, ktoré som podľa mapy dosť zle odhadol ako 500 metrov vzdialené. S Gustom sme išli dobrých 35 minút, ja bosý v sandáloch (bolo dosť blata), kým sme dorazili k studničke. Po ceste späť som navyše spadol do blata. Trochu nečakaný výlet na sklonku dňa, ale hlavne že je pohoda. Večer sme si pri ohni vysušili ponožky, zjedli sme gulášik a dopili víno. Jediné, čo sa mi nepozdávalo bol fakt, že Sama pobolievala noha, viem totiž, že na blbosti by sa nesťažoval.

na lazochNa lazoch

18. deň

Ráno sa vyhrotil Samov problém s nohou. Prešli sme lesom na Štyri chotáre a tu Samo skonštatoval, že má nohu už celkom odpísanú. Vyzerá to na doondenú šľachu. Bolo to smutné, ale Samo nás musel opustiť, i keď bol s nami len štvrtý deň. Niekedy sa zamýšľam, či je to spravodlivé, že niekto putuje 18 dní bez problémov a niekto dopadne takto. Ale to už sme aj tak nemohli ovplyvniť. Samo mi nechal nejaké jedlo a pobral sa smerom do Nedožier. My sme pokračovali smerom na sever. Privýstupe na Vyšehrad sme sa zapotili, ale opäť nás hore čakal dobrý výhľad. Pri dvojkríži sme sa samozrejme odfotili s výletnou zástavou.

Vyšehrad

Za Vyšehradským sedlom sme omylom odbočili zo značky, čo sa však rýchlo vyriešilo, keď sme vytiahli mapu a pohli rozumom. V studničke za Hadvigou sme sa konečne osviežili. Naším dnešným cieľom malo byť Vríčanské sedlo. Zostup doň dal znova zabrať kolenám. No ale spať tu veru nebolo kde. Vystúpali sme 20 minút smerom pod Baran a rozhodli sme sa utáboriť v lese, veď máme celty. Na ohni sme uvarili guláš a vymyslel som aj špecialitu: ryžu zmiešanú s cibuľou, paradajkovou polievkou a mäsovou konzervou. Len teraz už neviem, či to je naozaj také chutné jedlo, alebo som len ja bol vtedy taký hladný. Robo sa dnes definitívne rozhodol, že zajtra nás opustí, pretože má problémy s kolenom. No, nejako sa nám tá partia rozpadáva...

Pod Baranom

19. deň

Noc v lese bola pokojná, žiadna divá zver. Dnes by sme chceli dôjsť niekde za Čičmany. Vyšliapali sme za Baran a rýchlo sme prešli pod Vraniu skalu, pretože sme už boli úplne bez vody. Tu sa dali fajnovo umyť aj vlasy. Po ceste do Fačkovského sedla sme stretli partiu turistov, ktorí sa pýtali, odkiaľ ideme. V tomto štádiu cesty už zdá sa začínajú ľudia pochybovať o tom, či si nevymýšľam, lebo keď som povedal, že výprava začala na Dukle, pýtali sa, že kde je tá krčma Dukla :-) V sedle sme sa v reštaurácii kultúrne najedli a dali si pivo. Je odtiaľto pekný výhľad na Kľak.

V reštikeKľak

Začína sa tu Malá Fatra, ale my sme smerovali do Strážovských vrchov. Rozlúčili sme sa s Robom a ostali sme traja. Na pravé poludnie nás čakal výstup na Homôľku. Veru, nedobre načasované. Slniečko totiž práve teraz najviac pripeká a stupák vedie po rozhorúčenom trávnatom svahu. Za vrcholom sme sa aspoň mali možnosť pokochať skutočne unikátnym pohľadom na Strážovské vrchy. Človek prejde kus Slovenska, ale vždy ho rodná zem niečím prekvapí. Pred rázcestím pod Čelom sme v hustej bučine nechtiac vyplašili stádo jeleňov. Do Čičmian to už bola viac-menej pohodička.
Anarchia

V obchode sme nakúpili klobásy, slaninu, tri litre vína značky Vincúr a pobrali sme sa do krčmy na pivo. Ďalej po ceste nás stopol jeden drevorubač, nech mu reku dáme napiť z bandasky vínka - kto by mu odmietol :-) -kráčali sme asi pol hodinu za Čičmany smerom ku studničke pri kríži, kde pri opustenom družstve stál rovnako opustený dom. Vo vnútri bola len špina, ináč nič zvláštne,takže sme sa tu zložili. Podvečer sme ešte popili čo-to z toho Vincúra a sladko sme po ňom zadriemali.

Opustený dom

20. deň

Hneď zrána nás čakala dôkladná previerka síl v podobe výstupu na Strážov. Musím povedať, že som sa vtedy ešte cítil celkom vo forme. Napriek tomu mňa, Luciu aj Gusta pomerne sklamal rázcestníček s nápisom "Strážov - rázcestie", lebo sme si mysleli, že po takom stupáku už musíme byť hore. Na vrchole Strážova nás opäť čakal parádny výhľad, skutočne jeden zo spomenutiahodných. Chvíľu sme sa tu zdržali a pofotili.

Pohľady zo StrážovaPohľady zo Strážova

Ak na mňa niečo začínalo pôsobiť mierne likvidačne, tak to boli prudké zostupy. Zo Strážova do Zliechova to dalo kolenám riadne zabrať. V Zliechove sa od nás v krčme odpojil Gusto, ktorého okrem roboty čakal festival Masters of rock. Z Košeckého Rovného viedla značka doslovne "saharou" do kopca po dlhej lúke. Vydýchli sme si až keď sme sa dostali do lesa. Horúčavy pokračujú, no ja si pri krížoch po ceste vždy spomeniem, že by som mal byť len vďačný, že neprší. Pokračovali sme po zvážniciach. Vo vyľudnenom zapadákove - v dedine Kopec - nás na miestnej zastávke rozptýlili rôzne nápisy na náprotivnej budove, napr.: "Emo chce pretiahnuť Eriku. Emo, si fešný blonďák" a podobné. Pri výstupe na Vápeč začalo pohrmievať, za kopcom zúrila búrka, no nás to opäť akoby zázrakom všetko obišlo. Na Vápeči je zas a znova geniálny výhľad, posledný foťák nám ale odišiel spolu s Gustom, a tak až po Bratislavy fotky nemám, iba záverové z Devína. Mne na foťák už prachy neostali, človek nemôže mať všetko... Na vrchole sme sa ešte bavili na niektorých názvoch priľahlých kopcov, ktoré sme vyčítali z mapy, napr.: Hrubá Zliezajňa, Trtavka a podobné. Po prudkom zostupe z Vápeča som si musel rukou mávať pred ksichtom ako nepríčetný, pretože sa do útoku dali roje ovadov. Z Hornej poruby sme išli ešte asi 25 minút, až sme narazili na murovaný dom na kraji lesa. Uložili sme sa na balkóne. Dážď z okolitých búrok nás tu len "lízol" a celú noc bol kľud.

21. deň

Po dnešnom dni nás bude čakať kvalitný oddych, takže dobrá nálada a pohoda pokračuje. V Trenčíne nás totiž bude čakať mamina sesternica s jedlom a s nocľahom. Za sedlom Omšenská Baba sme mali obavy, aby na nás nepadol strom, lebo tamojší výrub sa odohrával až príliš blízko chodníka. Celkovo to až do Teplíc bol pomerne oddychový úsek. V kúpeľoch sme chceli nabrať nejakú fajnú vodu, no keď sme zistili, že tunajší prameň má asi 35 stupňov, uprednostnili sme vodu zo záchodov v kaderníctve. Z Teplíc je pár miernych lesných výstupov. Už poobede sme boli pri kyselke Kubrá nad Trenčínom. Tu som sa skontaktoval s Majom, ktorý minulý rok absolvoval takmer celú magistrálu, aby sme sa stretli na pive, ako sme sa dohodli v prípade, že sa dostanem až do Trenčína. Prišiel aj s Ondrom, tak sme si v miestnom šenku sme pri pive porozprávali nejaké zážitky z ciest a putovaní. Ešte nám pomohli nájsť ulicu, kde býva mamina sesternica a rozlúčili sme sa s tým, že v Blave ešte niečo zorganizujeme. Mamina sesternica sa o nás postarala a konečne sme sa aj poriadne umyli, lebo už vtedy mi medzi prstami na nohách istotne rástli huby. Podvečer sme si ešte v telke pozreli správy, Neveru po slovensky II. diel a išlo sa spať.